Sustainability Hub Norway
  • About
    • About Us
    • Team
    • Join us!
  • Membership
    • Discover our memberships
    • S•HUB Members
  • S•HUB Offerings
    • CFO Network
    • Sustainable Innovation
    • Sustainable Procurement
    • Metrics and Reporting
    • S•CONNECT
  • Events
    • S-HUB Summit May 7 2025
    • S•HUB Events
    • Event Sponsorship
  • News & Resources
    • S•HUB ARTICLES
    • State of Sustainability Survey
    • Job Portal

Grønne obligasjonslån gir bedre avkastning

2/3/2018

1 Comment

 
Picture
Oslo Børs og Sustainability Hub samlet 60 sentrale finanspersoner til rundebordskonferanse om grønne obligasjoner 28. februar. Foto: Anders Fagernæs.
De siste månedene har det bygget seg opp en grønn lånebølge på Oslo Børs. 28. februar var 60 sentrale finanspersoner samlet på nettopp børsen for å gi bølgen ytterligere kraft. Der fikk de blant annet vite at Storebrands grønne obligasjonslån leverer bedre avkastning enn konkurrentene.
​
– Internasjonalt er markedet for grønne obligasjonslån i sterk vekst. De siste månedene har vi også sett en grønn lånebølge på Oslo Børs, sier børsdirektør Bente A. Landsnes.
Dette var bakteppet da en rundebordskonferanse med temaet «Hvordan skape et større marked for grønne obligasjoner i Norge?» ble arrangert på Oslo Børs 28 februar. Initiativtakeren var Sustainability Hub Norway.

60 personer deltok, og mange av de tyngste aktørene i det norske finansmarkedet var representert. På deltakerlisten fant man personer fra tilretteleggere som SEB, DNB og Nordea. Eksisterende og potensielle utstedere som Kommunalbanken og Bane NOR. Og investorer som Storebrand og Oslo Pensjonskasse.

Grønt obligasjonsfond utklasset konkurrentene
Verdens største grønne obligasjonsfond forvaltes av norske Storebrand. Fondet utklasset sine konkurrenter i Morningstarkategorien «Räntor – SEK – Medellånga» i fjor. Det svenske fondet leverte dermed både bærekraft og bedre avkastning.

– Hvis investorer ikke er interessert i historien om det grønne skiftet, og synes grønne obligasjoner blir veldig fluffy, da viser vi dem avkastningen vår. Kanskje dere ikke er så interessert i grønt i seg selv, men avkastning liker dere vel, sa Helena Lindahl, senior porteføljeforvalter i Storebrand.

Hun gratulerte dessuten Norge med å ha knust Sverige i OL, men i den viktigere kampen mellom å lede i grønne obligasjoner så viste hun hvordan Sverige knuser Norge.
– Det svenske markedet for grønne obligasjoner er nesten ti ganger større enn det norske. Om ikke annet så burde det kanskje kunne inspirere nordmenn til å se at det finnes muligheter her, sa svenske Lindahl.

Eksponentiell vekst 
Pioneren blant tilretteleggerne av grønne obligasjoner i Norge er SEB. Ben Powell fra SEB kunne fortelle om et marked som globalt sett har opplevd eksponentiell vekst.
– I 2005 var markedet for grønne obligasjoner 2 milliarder dollar globalt. I år tror jeg at markedet vil kunne passere 200 milliarder dollar globalt, sa han.

Forklaringen hans var rett og slett at alle langsiktige finansaktører ser at man må ta klimarisikoen på alvor. Et teknologisk, politisk og økonomisk skifte er i gang, som vil ha innvirkning på de strategiske valgene bedrifter må ta.
– Grønne obligasjoner er et godt verktøy for å implementere det finansielle i disse langsiktige strategiske valgene som flere og flere forstår at de må ta, sa Powell.

CICERO leder an i kvalifiseringen av hva som er grønt
I det globale markedet for tredjepartsvurderinger av grønne obligasjoner har den norske forskningsstiftelsen CICERO tatt nesten 20 prosent av markedet.  
– Terskelen for å ta i bruk grønne obligasjoner er ikke veldig høy, sa Kristina Alnes seniorrådgiver i CICERO.

CICERO er opptatt av at terskelen skal være lav. I utgangspunktet skal alle aktører som tar aktive skritt for å være med på det grønne skiftet kunne kvalifiseres, men tredjepartsevalueringer må til for å sikre at dette ikke blir «grønnvasking» og blomstrende ord.

– I debatten om klimaendringer blir det naturlig nok gjerne et voldsomt fokus på alle de negative konsekvensene. Grønne obligasjoner er imidlertid en måte å ta del i alle de forretningsmulighetene, oppsiden, som det å ta klimarisikoen på alvor vil skape, sa Alnes.
Det finnes ingen offentlig standard for hva som er en grønn obligasjon. EU arbeider imidlertid med retningslinjer for dette, og CICERO har laget et ratingsystem, Shades of Green, som forteller om miljøeffektene av investeringene. Ratingsystemet komplementerer retningslinjene fra Green Bond Principles (GBP).

Stort potensiale i det norske markedet
– Det voksende lånetilbudet, sammen med økt interesse fra investormiljøer som følge av flere grønne investeringsmandater, gir grobunn for videre vekst i grønne obligasjoner, sier børsdirektør Landsnes i en ytterligere kommentar.
​
Det var en oppfatning som ble delt av deltakerne på seminaret. I en uhøytidelig meningsmåling viste det seg at majoriteten av respondentene trodde på at det norske, grønne obligasjonsmarkedet minst kunne tredoble seg i løpet av kort tid. I så fall vil markedet nærme seg 50 milliarder kroner.

Skrevet av Asbjørn Ness
1 Comment
Caroline G link
27/6/2022 22:43:31

Hello nice blog

Reply



Leave a Reply.

    WANT TO PUBLISH AN ARTICLE HERE?

    Have a read at our Publishing Guidelines:
    Guidelines
    NEWSLETTER

    Subscribe to our newsletter to get the sustainability articles sent to you every month.
    Subscribe
    EDITOR
    Lauren Guido
    Contact
Follow Us                                                 
Contact Us                                               
[email protected]

S•HUB 
Besøksadresse: SoCentral, 5.etg, Sentralen, Øvre Slottsgate 3, 0152 Oslo
Postadresse: Konvallvegen 20 - 3925 Porsgrunn

Our Personal Policy 


Want to learn more?                               

REGISTER INTEREST

S•HUB CORPORATE MEMBERSHIP

CFO NETWORK

  • About
    • About Us
    • Team
    • Join us!
  • Membership
    • Discover our memberships
    • S•HUB Members
  • S•HUB Offerings
    • CFO Network
    • Sustainable Innovation
    • Sustainable Procurement
    • Metrics and Reporting
    • S•CONNECT
  • Events
    • S-HUB Summit May 7 2025
    • S•HUB Events
    • Event Sponsorship
  • News & Resources
    • S•HUB ARTICLES
    • State of Sustainability Survey
    • Job Portal