Undersøkelsen «State of sustainabilit in Norway 2022» tar temperaturen på bærekraftarbeidet i norske selskaper. Den undersøker hva norske bedrifter tenker om, og hvordan de forholder seg til, bærekraft, bærekraftrapportering og reguleringer, og hvor de opplever mest press på bærekraftfronten.
- Det er bærekraftarbeidet som gir resultater, og som skaper økonomiske, samfunns- og miljømessige ringvirkninger. Derfor er vi bekymret over at 5 av 10 selskaper i undersøkelsen svarer at rapportering og reguleringer kommer i veien for det faktiske bærekraftarbeidet sier grunnlegger og daglig leder i Sustainability Hub Norway, Andreas Friis.
EUs kommende regelverk for bærekraftsrapportering (ESRS) innføres fra regnskapsåret 2024, med rapportering for 2025. Fem ganger så mange bedrifter som før vil bli berørt av regelverket. Her hjemme vil Åpenhetsloven kreve mer av store og mellomstore bedrifter.
Derfor er det kanskje ikke overraskende at selskaper må bruke mer tid på ESG-rapportering og nye ESG-reguleringer, men det bør være en tankevekker at nesten halvparten av selskapene mener at det tar prioriteringen vekk fra faktisk bærekraftig verdiskapning.
– For mange bedrifter vil bærekraft, rapportering og reguleringer være både nytt og ukjent. Ikke minst for små og mellomstore bedrifter, som det tross alt er klart flest av i EU, er det fare for at den begrensede kompetansen og ressursene de har på bærekraftfeltet må gå til lovpålagt rapportering. Det blir det verken bærekraft eller business av, fortsetter Friis.
Andre hovedfunn:
EUs kommende regelverk for bærekraftsrapportering (ESRS) innføres fra regnskapsåret 2024, med rapportering for 2025. Fem ganger så mange bedrifter som før vil bli berørt av regelverket. Her hjemme vil Åpenhetsloven kreve mer av store og mellomstore bedrifter.
Derfor er det kanskje ikke overraskende at selskaper må bruke mer tid på ESG-rapportering og nye ESG-reguleringer, men det bør være en tankevekker at nesten halvparten av selskapene mener at det tar prioriteringen vekk fra faktisk bærekraftig verdiskapning.
– For mange bedrifter vil bærekraft, rapportering og reguleringer være både nytt og ukjent. Ikke minst for små og mellomstore bedrifter, som det tross alt er klart flest av i EU, er det fare for at den begrensede kompetansen og ressursene de har på bærekraftfeltet må gå til lovpålagt rapportering. Det blir det verken bærekraft eller business av, fortsetter Friis.
Andre hovedfunn:
- Kun 1 av 5 av konsernledelsene som var med i undersøkelsen, har bærekraftsmål knyttet opp mot sine bonussystemer.
- Det økonomiske systemet, mangel på helhetlig tankegang og globalt samarbeid er de største eksterne barrierene for bedre resultater og påvirkning.
- Klima er det bærekraftaspektet flest selskaper sier de fokuserer på, men vi ser at stadig flere temaer blir viktige.
Om State of Sustainability in Norway 2022
State of Sustainability in Norway gjør et dypdykk inn I bærekraftarbeidet til norske selskaper. Hensikten er å skape en bedre forståelse av hvordan norske selskaper jobber praktisk og strategisk med bærekraft, og hvordan bærekraft har utviklet seg over tid. Den første undersøkelsen ble gjort i 2017. 209 respondenter har svart på årets undersøkelse.
Om Sustainability Hub
Sustainability Hub Norway (S-HUB) er en non-profit interesseorganisasjon stiftet i 2017 o
et av Norges ledende kunnskapsnettverk for bærekraftig forretningsdrift med mer enn 120 bedrifter og organisasjoner som medlemmer. S-HUB tilbyr en rekke undernettverk og arrangement med søkelys på strategisk og praktisk bærekraft for ulike roller i bedriften og kartlegger hvordan bedrifter jobber i praksis med bærekraft, gjennom undersøkelser som State of Sustainability Norway, CFO Sustainability Study og S-FOOD Survey.
Lenke til rapporten:
Lenke til rapporten: https://sustainabilityhub.no/resourcessos2022
Kontakt:
Andreas Friis, på [email protected]
State of Sustainability in Norway gjør et dypdykk inn I bærekraftarbeidet til norske selskaper. Hensikten er å skape en bedre forståelse av hvordan norske selskaper jobber praktisk og strategisk med bærekraft, og hvordan bærekraft har utviklet seg over tid. Den første undersøkelsen ble gjort i 2017. 209 respondenter har svart på årets undersøkelse.
Om Sustainability Hub
Sustainability Hub Norway (S-HUB) er en non-profit interesseorganisasjon stiftet i 2017 o
et av Norges ledende kunnskapsnettverk for bærekraftig forretningsdrift med mer enn 120 bedrifter og organisasjoner som medlemmer. S-HUB tilbyr en rekke undernettverk og arrangement med søkelys på strategisk og praktisk bærekraft for ulike roller i bedriften og kartlegger hvordan bedrifter jobber i praksis med bærekraft, gjennom undersøkelser som State of Sustainability Norway, CFO Sustainability Study og S-FOOD Survey.
Lenke til rapporten:
Lenke til rapporten: https://sustainabilityhub.no/resourcessos2022
Kontakt:
Andreas Friis, på [email protected]